Kun olin yliopistossa, matkustin Eurooppaan kaveriporukan kanssa. Tässä on yhteenveto matkastamme viiteen Euroopan maahan.

Matkustaminen Eurooppaan on ollut unelmani ja toiveeni lapsesta asti. Euroopassa on lukemattomia historiallisia nähtävyyksiä, kauniita maisemia, uusia kieliä ja uusia ihmisiä, joten haluan käydä siellä ennen kuin vanhenen. Varsinkin synkkinä ja vaikeina lukiovuosinani opiskelin ahkerasti siinä toivossa, että voisin lähteä reppureissaamaan ystävieni kanssa vain yhden vuoden päästä. Kun minusta tuli yliopisto-opiskelija ja kysyin vanhemmiltani varovasti lupaa lähteä reppureissaamaan, hyppäsin riemusta. Niinpä järjestin ympärilleni tiiviin matkaseurueen viettämään 22 pitkää päivää Euroopassa. Lensin siis neljän ystäväni kanssa maailman toiselle puolelle viettämään kolme upeaa viikkoa.

Matka ei kuitenkaan lähtenyt sujuvasti käyntiin. Kaksi kuukautta ennen lähtöpäivää, kun päätimme, mihin maihin matkustaisimme, emme päässeet yksimielisyyteen. Jotkut ystävistämme olivat jo matkustaneet joihinkin Länsi-Euroopan maihin, ja meillä oli erilaisia ajatuksia siitä, mihin haluaisimme mennä. Onneksi ei kestänyt kauan, ennen kuin päätimme viiden maan reitin: Englanti, Ranska, Sveitsi, Italia ja Saksa. Loppukokeideni aikana jätin opinnot sivuun ja aloin kiireesti suunnitella matkaa. Yksityiskohtaista suunnitelmaa en tietenkään ehtinyt tehdä ennen kuin juuri ennen lähtöä.

Ensimmäinen maa, jossa vierailimme, oli Englanti, herrasmiesten maa. Ehkä siksi, että se oli ensimmäinen matkamme Eurooppaan, olimme häkeltyneitä näkemästämme. Näimme Big Benin, Westminster Abbeyn, Tower Bridgen ja paljon muuta, ja upeat rakennukset ulottuivat Trafalgar Squarelta joka suuntaan. Olimme hukkua jännitykseen ja melkein purskahdimme kyyneliin, kun näimme nämä rakennukset henkilökohtaisesti nähtyämme ne vain kuvissa. Vielä hämmästyttävämpää oli se, että Englanti on maapallolla niin kaukana pohjoisessa, että aurinko ei koskaan laske. Vasta kello 22.00 aurinko upposi vihdoin läntisen horisontin alapuolelle, joten saimme viettää koko päivän vaeltelemalla ympäri Lontoota kuin hullut. Lempimuistoihimme kuuluu samppanjan poksauttaminen auringonlaskun aikaan Thamesilla ensimmäisenä päivänämme Lontoossa ja se, että yritimme ehtiä Cambridgeen menevään junaan vain päästäkseni pois kaupungista, mutta ovet sulkeutuivat kesken matkan ja jouduimme paniikkiin aivan yksin. Pariisiin lähdön aamuna olimme vähällä myöhästyä Eurostar-junastamme, koska kaksi ystävääni nukkui yöunet. Kaikista näistä onnettomuuksista on jäänyt onnellisia muistoja mieleemme.

Seuraava matkakohteemme, Ranska, sai meidät sekaisin heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Ensinnäkin se, että emme osanneet puhua kieltä, teki matkustamisesta meille äärimmäisen vaikeaa. Selviytyminen vaati lukukauden verran alkeellista ranskan kieltä ja meidän neljän yhteisiä käden eleitä. Neljän Pariisissa vietetyn päivän jälkeen, joka oli yleisesti ottaen kyyninen verrattuna vieraanvaraiseen Isoon-Britanniaan, olimme uupuneita, mutta kaupungin huikea yöelämä, Notre Damen katedraalin mahtipontisuus, Champs-Élysées'n glamour ja Eiffel-tornin ja Riemukaaren kauneus pitivät meidät liikkeellä. Ja viimeisenä päivänä, kun menimme Versaillesin palatsiin, oli hienoa olla kahdeksan korealaisen matkailijan ryhmässä, joka oli varattu samasta matkatoimistosta. He olivat suunnilleen samanikäisiä kuin me, ja kaikilla oli hyvä luonne, joten tulimme hyvin toimeen, ja siitä päivästä lähtien matkustimme heidän kanssaan koko loppumatkan ajan.

Sveitsi oli ikimuistoinen ja unohtumaton osa matkaamme. Vietimme Sveitsissä kolme päivää, ja vain yksi niistä päivistä oli todella ulkona. Matkatoimiston varaama hotelli sijaitsi hyvin syrjäisessä ja hiljaisessa maaseutukaupungissa, jossa ei ollut mitään nähtävää, joten olimme jumissa kolme päivää. Kahden yön hotelliyöpymisen ansiosta saimme kuitenkin tutustua meihin neljään ja kahdeksaan muuhun matkustajaan uskomattoman hyvin. Pelasimme korttia, pelasimme uhkapeliä, kävimme kävelyllä ja pidimme jopa grilli- ja juomajuhlat viimeisenä iltana, mikä oli hauska tapa viettää sveitsiläinen yö. Kolmantena päivänä lähdimme gondoliajelulle läheisen Titlis-vuoren huipulle. Vuoren huipulla olevalla jäähattaralla ajelimme lumikelkalla loputtomassa silmukassa, ja paluumatkalla alaspäin ajelimme potkulaudoilla kartrideria jäljitellen.

Italia oli meidän kuolemamme. Toisin kuin missään muussa maassa, vietimme Italiassa kuusi päivää, ja oltuamme tottuneet viileämpään ilmastoon, koimme ensimmäistä kertaa 42 asteen helteen. Erityisesti Vatikaani on hyvin pyhä alue, jossa paavi asuu, joten siellä on sallittua käyttää vain pitkiä housuja, ja saimme viettää päivän saunassa ilmaiseksi. Kuuden päivän aikana matkasimme Milanossa, Firenzessä, Roomassa ja Vatikaanissa, mutta rehellisesti sanottuna emme muista niistä juuri mitään. Muistamme vain paahtavan auringon, kovan ilmankosteuden ja viileän ilmastoinnin rakennusten ulkopuolella. Silti, hikoilusta huolimatta, uskomme nähneemme kaiken. Colosseum, Pietarinkirkko, Trevin suihkulähde, Pantheon, Michelangelon kukkula, Duomo jne. olivat kaikki loistavia paikkoja hengailla ja pitää hauskaa. Viimeisenä päivänämme hyvästelimme Rooman ryhmähumussa Enkelten linnassa ja nautimme yöllisestä näkymästä Roomaan, mutta jäimme kaipaamaan autoamme. Päädyimme vaivoin yöbussilla takaisin hostelliimme.

Viimeinen maa, Saksa, oli meille paratiisi. Puhumattakaan viileästä säästä, liha ja alkoholi olivat halpoja ja herkullisia muihin maihin verrattuna. Emme varmaan koskaan ole syöneet niin paljon lihaa 22 päivän reissulla. Kaiken lisäksi olut teki meihin kaikkiin vaikutuksen, sillä se oli niin erilaista kuin se olut, jota yleensä juomme Soulissa. Yksi asia, joka teki meihin vaikutuksen matkustaessamme ympäri Saksaa, oli se, miten normalisoitua olut on Saksassa. Baarit ovat ravintoloita, ravintolat ovat baareja, ja oli järkyttävää nähdä saksalaisia syömässä lounasta vieressä 1 litran olutlasi. Tämän ansiosta saimme nauttia kolme päivää aidosta saksalaisesta kulttuurista.

Matkustin Euroopassa 22 päivää ja näin paljon nähtävyyksiä, mutta tunsin kasvaneeni noiden kolmen viikon aikana. Siihen asti olin elänyt Korean ahtaissa rajoissa ja minulla oli ollut mielessä vain yksi tavoite: pääsykokeet yliopistoon. Mutta nyt kun olen avannut silmäni ja katsonut ympärilleni, olen tajunnut, että maailma on suuri, ihmisiä on paljon ja se, mitä näen edessäni, ei ole kaikki. Olen tajunnut, miten kapea ajatteluni on ollut ja miten pieni toimintasäteeni on ollut. Se, kuinka paljon minulla on vielä kokematta ja kuinka monessa paikassa minun on vielä käytävä, on saanut minut miettimään tulevaisuuttani.

Toinen asia, jonka tajusin, oli ystävien tärkeys. Jos olisimme matkustaneet sellaisen porukan kanssa, joka ei olisi ollut samaa mieltä, reissu olisi hajonnut alle viikossa. Mutta mielestäni olemme todella onnekkaita, että matka toi meidät lähemmäksi toisiamme riitelyn sijaan. Olen myös iloinen siitä, että sain tutustua uusiin ihmisiin tällä matkalla, ja olen onnekas, että minulla on näin hienoja muistoja jaettavana näin hienojen ihmisten kanssa.